الجزیره نوشت:

ایران در صدد خرید سه جنگنده پیشرفته: میگ-۲۹، جی-۱۰ سی و سوخو-۳۵

الجزیره نوشت: ایران در حال برنامه‌ریزی برای به‌دست آوردن سه نوع جنگنده جدید است: میگ-۲۹ روسی، جی-۱۰ سی (J-۱۰C) چینی، و در نهایت سوخو-۳۵ (Su-۳۵) روسی.

به گزارش توز،به ادعای شبکه الجزیره، جمهوری اسلامی ایران در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل ناوگان جنگنده‌های خود با سه مدل پیشرفته است: میگ-۲۹ روسی، جی-۱۰ سی چینی و سوخو-۳۵ روسی. این اقدام در پاسخ به ارتقای قدرت هوایی رژیم صهیونیستی — که عمدتاً متشکل از جنگنده‌های اف-۱۵، اف-۱۶ آی و اف-۳۵ آی است — طراحی شده و می‌تواند تأثیری راهبردی و تعیین‌کننده در موازنه‌ی قوا داشته باشد.

میگ-۲۹: قدرت آشنا، اما به‌روزشده

این جنگنده نسل چهارم، برای ایران کاملاً ناشناخته نیست. پس از جنگ خلیج فارس (۱۹۹۱)، ایران چند فروند میگ-۲۹ را از خلبانان عراقی گریخته دریافت کرد و در دهه ۱۹۹۰ نیز تعدادی دیگر را از روسیه خرید.
امروز، ایران به دنبال دریافت نسخه‌های به‌روزشده مانند میگ-۲۹ اس است که دارای رادار پیشرفته‌تر، برد رزمی گسترده‌تر (تا ۱۴۰۰ کیلومتر با مخازن خارجی) و توان چندمنظوره است.
با وجود مانورپذیری بالا و سرعت ۲.۲۵ ماخ، این جنگنده در برابر سامانه‌های هشدار زودهنگام و جنگنده‌های نسل پنجم، راه‌حلی موقت محسوب می‌شود.

جی-۱۰ سی چین: «قاتل رافال» در خدمت ایران؟

ایران از سال ۲۰۱۵ در پی خرید این جنگنده نسل ۴.۵ بوده است. اگرچه معامله اولیه برای ۱۵۰ فروند به دلیل کمبود ارز متوقف شد، اما گزارش‌ها حاکی از تمایل تهران برای دریافت یک بسته آزمایشی ۱۰ فروندی است.
جی-۱۰ سی با طراحی دلتا-کانارد، سرعت ۲ ماخ، رادار AESA و توان شلیک موشک PL-15 (با برد تا ۲۰۰ کیلومتر)، می‌تواند در نبردهای هوایی خارج از میدان دید و نزدیک، رقیبی جدی برای اف-۱۶ اسرائیلی باشد.

سوخو-۳۵: قدرتمندترین گزینه روسی

این جنگنده نسل ۴.۵، با سرعت ۲.۳ ماخ، سامانه جنگ الکترونیک پیشرفته و توان مانور بالا، یکی از برترین جنگنده‌های روسیه محسوب می‌شود.
ایران سو-۳۵ را به عنوان گزینه اصلی نوسازی نیروی هوایی می‌بیند. با این حال، فشار آمریکا بر روسیه و توجیهات دیپلماتیک مسکو باعث تعلل در تحویل آن شده است — علیرغم همکاری‌های گسترده ایران با روسیه در جنگ اوکراین.

چالش اصلی: سامانه یکپارچه، نه صرفاً جنگنده

مقامات ایرانی آگاهند که مؤثر بودن این جنگنده‌ها مستلزم زیرساخت کاملی است:
✅ رادارهای پیشرفته
✅ سامانه‌های پدافند هوایی
✅ هواپیماهای هشدار زودهنگام (AWACS)
✅ شبکه فرماندهی و کنترل یکپارچه
✅ آموزش خلبانان و تأمین قطعات یدکی

در این راستا، ایران در سال ۱۴۰۲ جنگنده آموزشی یاک-۱۳۰ را دریافت کرده که برای آماده‌سازی خلبانان سو-۳۵ و سو-۵۷ به کار می‌رود.

جمع‌بندی: گامی در مسیر بازیابی توان هوایی

در حالی که ایران در حوزه‌های موشکی و پهپادی به خودکفایی رسیده، نوسازی نیروی هوایی همچنان نیازمند فناوری خارجی، سرمایه‌گذاری گسترده و مقاومت در برابر فشارهای بین‌المللی است.
دریافت این سه جنگنده — حتی در حجم محدود — می‌تواند شکاف توان هوایی را کاهش داده و به تهران امکان دیپلماسی قدرت در منطقه را بدهد.