خواهر خواندگی که می‌تواند جنوب ایران را متحول کند

بندر دیر، جنوبی‌ترین نقطه بندری استان بوشهر، به‌عنوان نزدیک‌ترین مرز دریایی ایران با بندر الروییس قطر، امروز به یکی از کانون‌های استراتژیک تعامل منطقه‌ای بدل شده است. موقعیتی که هم در ساحت اقتصاد دریاپایه مورد تأکید مقام معظم رهبری معنا می‌یابد و هم در قالب پدافند غیرعامل دریایی کارکردی حیاتی می‌یابد.

به گزارش توز، هادی دوراهکی: بندر دیر، جنوبی‌ترین نقطه بندری استان بوشهر، به‌عنوان نزدیک‌ترین مرز دریایی ایران با بندر الروییس قطر، امروز به یکی از کانون‌های استراتژیک تعامل منطقه‌ای بدل شده است. موقعیتی که هم در ساحت اقتصاد دریاپایه مورد تأکید مقام معظم رهبری معنا می‌یابد و هم در قالب پدافند غیرعامل دریایی کارکردی حیاتی می‌یابد.توسعه این بندر از سطح باری به یک ترمینال بین‌المللی مسافری، نه‌تنها موجب رشد گردشگری و ارزآوری برای کشور خواهد شد، بلکه در شرایط بحران‌های امنیتی یا انسداد مسیرهای هوایی، جایگاهی تعیین‌کننده برای پشتیبانی انسانی و امدادی خواهد داشت.در سفر رسمی رئیس‌جمهور دولت چهاردهم به دوحه، تفاهم‌نامه همکاری دریایی با دولت قطر و تأکید بر گسترش روابط با کشورهای دوست حاشیه خلیج فارس از جمله قطر، افق راهبردی بندر دیر را بیش از پیش روشن کرده است.کیامرث جوکار، رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان دیر، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از نقش بی‌بدیل این بندر در بحران اخیر منطقه‌ای خبر داد و گفت: در جریان جنگ ۱۲ روزه و بسته شدن مسیرهای پروازی به قطر، با همکاری شورای تأمین شهرستان، نهادهای امنیتی، نیروی انتظامی و سفارت ایران در دوحه، موفق شدیم ۶۰ نفر از هموطنان ایرانی را از بندر الروییس قطر به بندر دیر بازگردانیم. جوکار اظهار داشت:این عملیات از تاریخ یک تا چهارم تیرماه با استفاده از ۸ فروند لندیگراف باری انجام شد.جوکار با بیان اینکه بندر دیر در این بحران به‌عنوان پایگاه برگشت هم وطنان ایرانی از مسیر دریا عمل کرد تصریح کرد:این مأموریت نشان داد که در صورت انسداد خطوط هوایی یا زمینی، این بندر قابلیت ایفای نقش به‌عنوان دروازه اضطراری ورود ایرانیان به کشور را دارد.

لزوم ایجاد ایجاد ترمینال مسافری بین‌المللی

رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان دیر گفت: بندر دیر نزدیک‌ترین فاصله دریایی به بندر الروییس قطر را دارد؛ تنها ۱۱۰ مایل دریایی (معادل حدود ۲۰۰ کیلومتر) فاصله میان این دو بندر است که در مدت ۶ تا ۷ ساعت با شناورهای مسافری قابل طی شدن است.کیامرث جوکار افزود: نکته مهم این است که بر اساس نظرسنجی که از مسافران انجام شد همگی از شیوه انتقال دریایی بسیار رضایت داشتند؛ این مسیر هم ایمن‌تر بود، هم کم‌هزینه‌تر، و هم از نظر رفاه سفر، برای خانواده‌ها مناسب‌تر می باشد.وی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم در صورت ایجاد ترمینال مسافری بین‌المللی، بندر دیر می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی تبادل انسانی و اقتصادی با قطر تبدیل شود گفت: این بندر از نظر همکاری نهادهای محلی، امنیت، دسترسی جاده‌ای و پشتیبانی‌های فنی در موقعیت ممتازی قرار دارد. در این بحران نیز همراهی همه نیروها اعم از امنیتی، دریایی، انتظامی و مسئولان استانی قابل تقدیر بود.رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان دیر گفت: در حال حاضر، بندر دیر فاقد پایانه مسافری رسمی است؛ در حالی که فاصله آن با بندر الروییس بسیار کوتاه‌تر از بنادر بوشهر، گناوه یا خارگ است که پایانه دارند. این یک مزیت طبیعی و ملی برای شهرستان دیر و استان بوشهر محسوب می‌شود.با توجه به مجموعه شواهد، گزارش‌ها و تجربه موفق عملیاتی، بندر دیر نه‌تنها ظرفیت تبدیل به یک بندر مسافری بین‌المللی را دارد، بلکه می‌تواند به‌عنوان مرز رسمی دریایی کشور نیز ثبت شود.بر اساس نظر کارشناسان نهادهای مسئول، لازم است، تصویب رسمی مرز دریایی بندر دیر در کارگروه ویژه مرز وزارت کشور صورت گیرد و موضوع در هیأت محترم وزیران تصویب شود و ابلاغ نهایی آن نیز توسط ریاست محترم جمهوری انجام پذیرد.

اهمیت خواهرخواندگی بندر دیر با بندر الروییس قطر

از سویی دیگر، خواهرخواندگی بندر دیر با بندر الروییس قطر، می‌تواند زیرساخت یک کریدور راهبردی ترانزیت کالا و مسافر از خلیج فارس به اروپا باشد و موجبات توسعه پایدار جنوب کشور، اشتغال جوانان، و تقویت هویت دریایی ایران اسلامی را فراهم آورد.